FTTH

افت سرعت اینترنت فیبرنوری + حل مشکل

حل مشکل افت سرعت فیبرنوری

فهرست مطالب

مقدمه

امروزه با روی کار آمدن اینترنت فیبرنوری تعدادی از کاربران با پشتیبانی فنی های شرکت های مختلف تماس میگیرند و میفرمایند که مشکل افت سرعت در فیبرنوری دارند با بررسی های صورت گرفته کاملا حق با مشترک بوده است و سرویس ایشان دچار مشکل بوده است . حال برای اینکه بررسی کنید و مشکل خود را عیب یابی و حل کنید در مقاله زیر آموزش رفع مشکل داده شده است که با انجام دادن آن میتوانید تا به اینترنت با کیفیت خوبی دست یابید .

قبل از اینکه موارد بررسی رو خدمتتون عرض کنم باید به چند نکته خیلی مهم بپردازیم و ذهنیت خود را در مورد این اینترنت تعویض کنیم .

نکته  1 : سرعت اینترنت فیبرنوری حداقل 100 مگ و حداکثر 1000 مگ ( 1 گیگ ) می باشد . بنابراین سرعت دریافتی شما اگر بین این اعداد باشد سرویس شما مناسب است ولی میتونید با تکنیک هایی که عرض می کنم سرعت رو بهتر کنید . شما اینترنت فیبرنوری خریداری    کرده اید و لزوما نباید سرعت 1000 مگ رو داشته باشید بین 100 تا 1000 نرمال است .

نکته 2 : خواهشا خواهشا این اینترنت فیبرنوری رو با اینترنت ADSL یکی نکنید . مشترک تماس گرفته بود و میگفت این چیه اصلا سرعت نداره تست گرفتم سرعت 500 مگ رو داشت یعنی حدودا 20 الی 30 برابر بهتر از اینترنت ADSL !!!

نکته 3 : موارد افت سرعتی که در تلگرام و اینستاگرام و یا سایت های فیلترشده برای شما به وجود می آید بیشتر به کیفیت فیلترشکن شما مربوط است تا اینترنت ! موارد مربوط به فیلترینگ از زیرساخت مخابراتی کشور اعمال می شود و شرکت های ارائه دهنده اینترنت هیچ مسولیتی بابت عدم متصل نشدن فیلترشکن شما ندارند . 

این همه مشترکین غر زدند گفتم یه بار هم ما کارشناسان غر بزنیم . 😅 خواستم با این دید و ذهنیت بریم سراغ عیب یابی و حل مشکل افت سرعت اینترنت فیبرنوری که بتونیم خیلی راحت مشکل رو حل کنیم و سرعت رو بالاتر ببریم .

در زیر یک سری موارد خدمتتان عرض می شود که اگر رعایت کنید میتوانید بیشترین بازدهی رو از این اینترنت فیبرنوری داشته باشید و به بیشترین سرعت ممکن دست یابید .

مورد اول : بررسی سرویس خریداری شده

در گام اول حتما باید بررسی کنید که چه سرویسی از شرکت ارائه دهنده اینترنت فیبرنوری خود خریداری کرده اید برای مثال شرکت مخابرات بسته های با سرعت 100 مگ را جدا و با سرعت 200 مگ را جدا و با سرعت 300 مگ به بالا را جدا و هزینه متفاوت به مشترکین خود            می فروشد ولی برای مثال شرکتی همانند شاتل بسته های خود را با پهنا باند باز بفروش می رساند یعنی فرقی ندارد شما هزینه 1000 مگ را بپردازید یا هزینه 100 مگ ولی طبیعتا بسته ها متفاوت می باشد و هزینه ترافیک فرق دارد . پس بنابراین نتیجه می گیریم اگر سرویس 200 مگ را خریداری کرده اید نباید انتظار سرعت 500 یا 300 را داشته باشید !!!

اینترنت فیبرنوری ایرانسل
اینترنت فیبرنوری مخابرات
برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید .

نکته : با توجه به موارد بالا بنده اینترنت فیبرنوری شاتل رو پیشنهاد می کنم نه به خاطر اینکه خودم کارشناس پشتیبانی فنی این شرکت هستم بلکه هر جور دارم مقایسه می کنم با توجه به قیمت مودم و سرویس شرایطش خیلی خوبه . این نکته رو هم در نظر بگیرید کسانی که هنوز اینترنت فیبر ندارند برای دریافت فیبر مخابرات باید حداقل 10 مشترک در کوچه داشته باشند که تقاضا فیبر کنند و قیمت مودم و فیبرکشی مخابرات جدا است . پس حتما با کارشناسان فروش شرکت ها صحبت کنید و بررسی کنید که کدام به صرفه می باشد .

مورد دوم : بررسی receive power

داخل کنسول مودم ONT) ) بخش  Status پارامتر receive power را بررسی کنید این عدد میبایست بزرگتر از  -27 dbm باشد اگر این عدد کوچتر از این مقادیر است .در صورت استاندارد نبودن این پارامتر،می بایست برای شما هماهنگی حضوری انجام شود و این مورد توسط کارشناسان به صورت فیزیکی بررسی شود .

برای بررسی receive power بنده مقاله ای قبلا در سایت نوشته بودم که خیلی راحت میتوانید روی اینجا کلیک کنید تا بتوانید این گزینه را در مودم خود بررسی کنید . 

مورد سوم : خالی کردن پهنا باند

در دومین مرحله از موارد بررسی افت سرعت نیاز است که کلیه دستگاه های متصل به مودم را قطع کنید و فقط یک دستگاه متصل باشد . اگر دانلودی فعال در سیستم دارید دانلود را متوقف کنید . اگر در بک گراند برنامه هایی همانند تلگرام و فیلترشکن و یا دیسکورد و یا استیم و.... باز می باشد را غیرفعال کنید و کلا از آن خارج شوید . برای دیدن برنامه هایی که در پس زمینه فعال می باشد به TASK MANAGER خود رفته و برنامه مدنظر را انتخاب کرده و End task را بزنید .
برای بررسی دقیق فقط میخواهیم یک دستگاه متصل باشد گوشی یا سیستم فرقی ندارد که تست گرفته شد دقیق باشد .

 

نکته مهم : تفاوت مگابیت و مگابایت :
شما اینترنتی که خریداری می کنید حداقل 100 مگابیت می باشد که اگر فایلی را برای دانلود قرار دهید این عدد باید تقسیم بر 8 شود چون دانلود براساس استاندارد جهانی مگابایت است . بنابراین سرعت دانلود شما در اینرنت فیبرنوری 12.5 مگابایت خواهد بود . اگر افت سرعت دارید حتما باید این نکته را بدانید . !!!
برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید .

مورد چهارم : بررسی با کابل شبکه

قبل از اینکه موارد فنی رو با هم دیگر بررسی کنیم اگر مشکل افت سرعت دارید میتونید در داخل سایت speedtest وارد شوید و تست سرعت بگیرید فقط به این نکته توجه کنید که فقط یک بار تست سرعت بگیرید چون زمانی که تست سرعت گرفته می شود پهناباند شما در بیشترین حالت قرار میگیرد و از ترافیک شما حدودا 3 گیگ کم می شود . این مورد به صورت فنی بررسی شده است و کاملا علمی است . اگر 10 بار تست سرعت بگیرید 30 گیگ ترافیک کم می شود . چرا ؟ چون اولا پهناباند بیشتر مصرف می شود و دوما شما از سایت خارجی در حالت تست سرعت هستید برای مثال اگر در اینترنت بزنید تست سرعت شاتل و از خود سایت شرکت تست بگیرید حدود 200 مگ از
ترافیک شما کم می شود .

نکته مهم : برای اینکه سرعت واقعی خود را بسنجید باید به صورت کابلی تست سرعت بگیرید چون کابل به صورت فیزیکی می باشد و طبیعتا تست سرعت گرفته شده خیلی بهتر از وای فای خواهد بود .

در ادامه مراحل و موارد افت سرعت به صورت وایرلسی را بررسی خواهیم کرد .

بهترین سرعت در حالت کابلی قابل مشاهده است به شرط اینکه کابل 8 رشته ای باشد . میتوانید از کابل های CAT5E , CAT6,CAT7,CAT8 استفاده کنید .

مورد پنجم : بررسی GIG یا FAST بودن کارت شبکه

زمانی که با وای فای یا حتی کابل در حال تست سرعت هستید گیگ یا فست بودن کارت شبکه شما بسیار مهم است این مورد نشان دهنده این است که حداکثر سرعت دریافتی شما چند خواهد بود . اگر 100 مگ باشد یعنی حداکثر سرعت دریافتی شما 100 خواهد بود . اگر روی 1 گیگ باشد یعنی حداکثر سرعت دریافتی شما 1000 مگ خواهد بود . یعنی علاوه بر جنس کابل این مورد هم بسیار مهم است .

* تجربه : یه مشترکی داشتیم که به صورت حضوری برایشان فیبر نصب کرده بودیم مشترک گوشی قدیمی داشت و هر چی تست میگرفتیم سرعت پایین تر از 100 مگ را نشان می داد با 2 گوشی دیگر بررسی شد و سرعت 500 مگ تحویل مشترک شد . خوب این به این دلیل بود که گوشی مشترک قدیمی بود و طبیعتا در این صورت سرعت کمتری دریافت می کردند .

در ادامه نحوه بررسی پورت خدمتتان عرض می شود . فقط کافیست کلید ترکیبی  Windows + R را فشار دهید تا صفحه run باز شود . در این قسمت عبارت ncpa.cpl را بزنید تا کارت های شبکه برای شما باز شود .

روی کارت شبکه خود راست کلیک کنید و قسمت status را انتخاب کنید حال در صفحه باز شده قسمتی تحت عنوان speed وجود دارد که حداکثر سرعت شما را مشخص می کند .

در شکل زیر کارت شبکه وای فای من نهایت سرعتی که پشتیبانی می کند 72 مگ است و کارت شبکه کابلی نیز 2.5 گیگ پشتیبانی می کند .

برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید .

مورد ششم : افت سرعت وایرلسی

خوب دوستان در این گام از مراحل بررسی افت سرعت اینترنت فیبر نوری می‌خواهیم افت سرعت وایرلسی را بررسی کنیم بدین صورت که شما با گوشی خودتان یا با وای فای سیستم تست سرعت می‌گیرید سرعت پایینی را به شما می‌دهد برای حل این مشکل گام‌ها و موارد زیر را بررسی کنید تا بتوانید مشکل را عیب یابی کنید و اینترنت با سرعت بالای ۳۰۰ مگ و پایداری خوبی دست یابید . 

قبل از تست سرعت حتما فیلترشکن خود را خاموش کنید و پهناباند خود را خالی کنید .

 

در اولین گام از موارد باید وارد تنظیمات مودم خود شده و در قسمت تنظیمات وایرلس یک کانال فرکانسی خلوت را برای خودتان انتخاب کنید این کار باعث تداخل فرکانسی شده در نتیجه باعث افزایش سرعت وای فای شما خواهد شد  . برای انتخاب یک کانال فرکانسی خوب می‌توانید برنامه وای فای آنالیزر رو نصب کنید که در آن فرکانس‌های شلوغ و خلوت را در منطقه شما نشان می‌دهد هر چقدر تعداد دستگاه‌های موجود در آن فرکانس کمتر باشد طبیعتاً سرعت دریافت بیشتر خواهد شد و هر چقدر تداخل فرکانسی بیشتر باشد سرعت وای فای شما کمتر خواهد بود . 

در بیشتر مودم‌ های فیبر نوری شما دو پهنای باند فرکانسی دارید مورد اول پهنای باند 2.4 گیگاهرتز می‌باشد این فرکانس سرعت پایین‌تری دارد ولی پوشش دهی آن بیشتر است . مشترکینی که به این وای فای متصل می‌شوند تست سرعت می‌گیرند نهایت سرعتی که دریافت می‌شود 40 تا 80 مگ خواهد بود مورد دوم پهنای باند فرکانسی 5 گیگاهرتز می‌باشد که مشترکینی که به این وای فای متصل می‌شوند و سرعت خود را بررسی می‌کنند دریافتی بین 100 مگ تا 500 مگ خواهد بود پس حتما بررسی کنید که به کدام پهنای باند فرکانسی وای فای متصل شده‌اید . 

ارتقا نسل وایرلس یا wireless channle mode  : شما می توانید با ورود به تنظیمات مودم خود این گزینه را از 802.11 b/g/n به گزینه
802.11 n only تغییر دهید که با بررسی های انجام شده ممکن است شما در این مرحله سرعت کمی تغییر کند و بهتر شود .

اسکن کردن محیط توسط خود مودم : در مودم های zyxel pmg 5617 قابلیتی وجود دارد که میتوانید اطراف را اسکن کنید و فرکانسی که در منطقه شما بهتر آنتن می دهد را انتخاب کنید . در ادامه عکس های مربوطه قرار خواهم داد .

 

 

برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک کنید .

مورد هفتم : ریست و کانفیگ مودم

اگر مورد دوم یعنی receive power  را بررسی کردید و مشکل نداشت و باقی موارد را بررسی کردید و باز هم مشکل رفع نشد در نهایت مودم خود را ریست کرده و مجدد کانفیگ کنید . آموزش ریست و کانفیگ مودم های فیبرنوری را نیز در اینجا ذکر کردم که خیلی راحت خودتون میتونید تنظیمات را انجام دهید .

سخن پایانی

امیدوارم که مشکل شما به صورت کلی حل شده باشد این مواردی که خدمتتان عرض کردم کاملا کارشناسی شده می باشد و روال بررسی در مشکل افت سرعت اینترنت فیبرنوری می باشد . اگر سوالی یا پیشنهادی یا انتقادی از بنده داشتید خوشحال می شوم که در قسمت نظرات بنویسید که باعث بهتر شدن مقاله شود . با تشکر .

آموزش پشتیبانی فنی فیبرنوری

اگر به مباحث فیبرنوری FTTH و عیب یابی و حل مشکل اینترنت خود علاقه دارید و دنبال شغلی با درآمد خوب و کسب مهارت در این حوزه هستید من شغل پشتیبانی فنی فیبرنوری را به شما پیشنهاد می کنم . در این شغل شما میتوانید به صورت پیمانکاری با شرکت های ارائه دهنده اینترنت قرارداد ببندید و درآمد های خیلی زیادی کسب کنید . اگر در سایت های کاریابی بررسی کنید متوجه خواهید شد که این شغل در آینده ای نه چندان دور نیاز بسیاری از شرکت ها خواهد بود . چون تقاضا سرعت بالاتر زیاد است و اپراتور ها دائما در حال فروش این سرویس به مشتریان هستند پس طبیعتا شرکت ها دنبال نیرو کاربلد هستند و هر شخصی که تخصص داشته باشد قطعا قطعا موفق خواهد بود . اگر بخواهید با جزئیات بیشتر این کار و همچنین نحوه شروع به فعالیت آشنا شوید پیشنهاد می شود با کلیک کردن روی محصول زیر از اطلاعات ارزشمند بهره مند شوید .

آیا این مطلب کاربردی بود ؟

لطفا نظر خود را با تعداد ستاره ها مشخص کنید .

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای 6

شما تا الان نظری نداده اید . لطفا به این مطالب نظر دهید .

author-avatar

درباره si_noroozi

بنده سینا نوروزی مدیر سایت فست مودم هستم . بنده به مدت 2 سال سابقه کارشناسی پشتیبانی فنی شرکت شاتل دارم و علاقه به مباحث امنیت شبکه و چالش های شبکه دارم .امیدوارم این این مطالبی که به سختی برایتان گرد آوری شده است نهایت استفاده را ببرید .

بازگشت به لیست

10 نظر در “افت سرعت اینترنت فیبرنوری + حل مشکل

  1. علیرضا مقدم گفت:

    بسیار عالی 🔥🔥🔥

    1. si_noroozi گفت:

      تشکر از شما 🌹

  2. امید رافع گفت:

    سلام بنده فیبر نوری آپ تو سیصد گرفتم ۲۷دی بی ام هم نشون میده اما صدمگ آخرین سرعتی هست که داره میده پشتیبانی هم زنگ زدم میگه تقصیر مودمت هست باید مودم پنج تومنی بخری ولی روی خود مودم هواوی hg8245hزده تا سیصد مگ جواب میده بنظر شما مشکل کجا می‌تونه باشه

    1. si_noroozi گفت:

      سلام و عرض ادب . وقت بخیر 🌹 . در گام اول باید بررسی کنید که این سرعت رو از طریق وای فای دریافت می کنید یا کابل شبکه / اگر وایرلس باشد باید بررسی کنید که کدام پهناباند فرکانسی متصل شده اید : اگر با وای فای بررسی می کنید مناسب است . چون مودم شما از باند فرکانسی 5ghz پشتیبانی نمی کند . / اگر کابلی نیز بررسی می کنید در گام اول باید پورت سیستم را بررسی کنید که تا چه مقدار کشش دارد این مورد طبق مراحل بررسی ذکر شده است . در گام دوم نیز مودم باید سرعت بالاتر را نیز ساپورت کند . بعضی از مودم ها هستند فقط کابلی تا 100 مگ رو ساپورت می کنند که در اینصورت باید مودمی خریداری شود که پورت مودم گیگ باشد و تا 1000 مگ را جواب دهد .

    2. مهران گفت:

      مخابرات به پرسنل بیسوادش میگه مشکل از مودم که مودم بفروشه ی شرکت دزد بی‌سر ته ،کیفیت فیبرنوری اصلا خوب نیست بدرد بازی نمیخوره و خیلی پینگ بالایی داره,حتی سایت داخلی با مشکل باز میکنه عر دفعم این وزیر بیسواد رییسی میاد میگه سرعت صدذبرابر کردیم ساقی محلش کیه خدا میدونه

      1. si_noroozi گفت:

        سلام و عرض ادب . وقت بخیر 🌹. کاملا حق با شماست . ولی اگر بخواهیم از لحاظ فنی بهش نگاه کنیم طی تماس هایی که با مشترکین صحبت داشتم سرعت فیبر طبیعتا بالاست و پینگ خوبی رو در اختیار مشترکین قرار میده . مثلا وقتی مشترک تست سرعت میگیره پینگ 2 یا 4 رو هم دیدم که مشترکین دریافت می کردند ولی این اعداد داخل بازی کاملا متفاوت خواهد بود . در کل اگر بخواهید پینگ خوبی دریافت کنید من پیشنهاد می کنم این چندگام رو هم بررسی بفرمایید . امیدوارم به درد بخوره .
        ——————————————————————
        1 ) پیشنهاد می شود حتما به صورت کابلی بررسی کنید .
        2 ) پهناباند را خالی کنید . ( هیچ دستگاهی متصل نباشد و خودتان متصل باشید و تک دستگاه بررسی کنید )
        3 ) استفاده از dns های الکترو و شکن و یا رادار در بعضی از بازی ها تاثیر خوبی داره .
        4 ) بعضی از گیمر های حرفه ای از dns های اشتراکی استفاده می کنند . همانند : پینگ هینت , گاد پینگ , exitlag و…
        5 ) بررسی روی پورت های دیگر مودم ( چون بعضی از پورت ها fast و بعضی از پورت ها gig هستند )

  3. ناشناس گفت:

    من امروز تست گرفتم سرعت زیر ۱ مگابایت به من داد مشکل چیه؟ مخابرات

    1. si_noroozi گفت:

      سلام وقتتون بخیر باشه . داداش من این همه راه حل دادم . من پیشنهاد می کنم گام دوم رو حتما بررسی کنید چون یکی از مهم ترین گام های بررسی موارد افت سرعت توسط ما می باشد .
      در داخل تنظیمات مودم باید قسمتی داشته باشید به نام GPON STAUS که اونجا قسمت RX POWER SIGNAL رو باید بررسی بفرمایید که بالاتر تز -27 باشد . به عنوان -26 و -25 به پایین
      در این صورت شرایط نرمال است . در غیر اینصورت باید با پشتیبانی فنی تانوما تماس بگیرید و درخواست کارشناس حضوری دهید .
      ( در این جور مواقع به احتمال زیاد دراپ بین مسیر مشکل داره )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *