آموزش پشتیبانی فنی ADSL

امکان سنجی سرویس VDSL

امکان سنجی سرویس VDSL

فهرست مطالب

مقدمه

یکی از بیشترین تماس های واحد پشتیبانی فنی بررسی امکان سنجی سرویس vdsl می باشد . قبل از اینکه به مراحل بررسی بپردازیم و با مراحل و روال بررسی آشنا شویم ابتدا نیاز است که بدانید سرویس vdsl چیست و شرایط دریافت آن چگونه است و چه فرقی با سرویس ADSL دارد . در این مقاله بنده سینا نوروزی کارشناس پشتیبانی فنی به شما کمک می کنم که بتوانید تمامی این موارد را بررسی کنید و به صورت دقیق امکان سنجی کنید . اگر خودتان نتوانستید امکان سنجی کنید در قسمت نظرات مواردی که از شما خواسته میشه را پیدا کرده و به بنده بفرمایید تا امکان سنجی انجام شود .

مقدمه - اینترنت ADSL چیست ؟

اگر بخواهم یک توضیحی کلی در این مورد خدمت شما عرض کنم باید به یک سری موارد فنی اشاره کنم . تکنولوژی که بیشتر ما همین الان از آن در حال استفاده هستیم تکنولوژی ADSL می باشد که سرعت آن با توجه به فاصله شما تا مرکز مخابراتی تعیین می شود . یعنی هر چه قدر که فاصله شما نزدیک باشد سرعت شما بالاتر خواهد بود . در این تکنولوژی ADSL سرعت خط شما از  1  مگ شروع می شود و تا سرعت  16  مگ ادامه دارد و کیفیت خط و نویز خط و نوع مودم و حتی کابل های مخابراتی بستر خط در سرعت دریافتی شما بسیار اهمیت دارد که هر چه قدر این موارد کیفیت خوبی داشته باشند طبیعتا اینترنت شما با کیفیت خواهد بود .  

در ادامه تصویری را مشاهده می کنید که سرعت مشترکین ADSL را به شما نمایش می دهد .

مشترک دوم
مشترک اول

SELT ( سلت ) و OFFSELT ( آف سلت ) چیست ؟

ما در واحد پشتیبانی فنی یک پارامتری دارم به نام "سلت" که کار آن بدین صورت است که یک سیگنالی روی خطوط می فرستد و ما کارشناسان به کمک آن سیگنال متوجه می شویم که فاصله مشترک تا خود مرکز مخابراتی به چه صورتی است . هر چه قدر که فاصله شما کمتر باشد امکان دریافت سرعت بالاتر وجود دارد . این موارد را خدمتتان عرض می کنم چون برای بحث امکان سنجی سرویس VDSL به آن نیاز داریم .

سلت بر روی خط باعث ریست شدن پورت می شود برای انجام سلت ، مودم حتما بر روی خط بوده و خاموش باشد. که به این مورد آف سلت گویند .

سلت = فاصله شما تا مرکز مخابراتی ( DSLAM )

1. اگر سلت بیشتر از 4000 بود ماکزیمم کشش سرعت مشترک 2 مگ است.

( یعنی اگر فاصله شما تا مرکز مخابراتی منطقه تان بیشتر از 4 کیلومتر بود حداکثر کشش خط دریافتی روی 2 مگ خواهد بود . )

2. اگر سلت بین 3000 تا 3999 بود ماکزیمم کشش سرعت مشترک 4 مگ است .

( یعنی اگر فاصله شما تا مرکز مخابراتی منطقه تان بین 3 کیلومتر تا 4 کیلومتر باشد نهایت کشش خط و سرعت دریافتی شما روی 4 مگ خواهد بود .

3. اگر سلت بین 2000 تا 2999 بود ماکزیزمم کشش سرعت مشترک 8 مگ است .

( یعنی اگر فاصله شما تا مرکز مخابراتی بین 2 کیلومتر تا 3 کیلومتر باشد نهایت کشش خط شما و سرعت دریافتی شما 8 مگ خواهد بود . )

4. اگر سلت بین 1500تا 1999 بود ماکزیزمم کشش سرعت مشترک 12 مگ است .

( یعنی اگر فاصله شما تا تجهیزات بین 1.5 کیلومتر تا 2 کیلومتر باشد نهایت کشش دریافتی خط شما 12 مگ خواهد بود . )

5. اگر سلت تا 1499 بود ماکزیزمم کشش سرعت مشترک 16مگ است .

( یعنی اگر فاصله شما تا مرکز و تجهیزات کمتر از 1.5 کیلومتر باشد نهایت سرعت دریافتی روی خط شما 16 مگ خواهد بود .)

+ شرط اول در امکان سنجی سرویس VDSL :فاصله

برای دریافت سرویس VDSL باید با مخابرات چه مقدار فاصله داشت ؟

سرویس VDSL همانند سرویس ADSL بر بستر خط تلفن ارائه می شود یعنی کیفیت خط شما در سرعت دریافتی شما بسیار مهم است . اما مهم ترین فاکتور دریافت سرویس VDSL فاصله شما تا مراکز مخابراتی است .

در بالا میزان کشش خط را به طور کامل بررسی کردیم و گفتیم که برای این که بتوانید سرعت 16 را از تکنولوژی ADSL دریافت کنید باید فاصله ما تا مخابرات زیر 1.5 کیلومتر باشد .

حال برای VDSL چه طور ؟

برای اینکه سرویس VDSL را دریافت کنید فاصله شما تا مراکز مخابراتی باید کمتر از 1000 متر باشد . یعنی کمتر از 1 کیلومتر با مخابرات منطقه فاصله داشته باشید .

نکته : البته فاصله فقط یکی از 3 فاکتور اصلی امکان سنجی سرویس VDSL می باشد.

دریافت سرویس VDSL حتی با فاصله دور از مخابرات

خوشبختانه سرویس های VDSL را حتی یا فاصله دور از مرکز مخابرات میتوان دریافت کرد اما به شرط و شروطه ها 😊

سرویس های VDSL در چندین بستر مختلف ارائه می شوند : 1 ) سرویس های مجتمع  2 ) سرویس های کافو مخابراتی 3 ) سرویس های کافو کابینت

سرویس مجتمع : در این حالت شرکت ارائه دهنده اینترنت تجهیزات خود را در داخل مجتمع شما قرار می دهد و دیگر تجهیزات در داخل مخابرات نخواهد بود و با توجه به فاصله بسیار نزدیک شما تا تجهیزات مخابراتی dslam در این صورت میتوانید سرویس vdsl را دریافت کنید . برای اینکه بررسی کنید و مشاهده کنید که آیا این امکان برای مجتمع شما میسر می باشد یا خیر باید با بخش فروش سرویس دهنده خود تماس بگیرید .

سرویس های کافو مخابراتی : در سال های اخیر و پیشرفت روز افزون اینترنت شرکت های ارائه دهنده اینترنت با تفاهم هایی با شرکت مخابرات ایران شدند که منجر به ارائه سرویس vdsl در منطقه شد . بدین صورت که در این حالت تجهیزات dslam خود مخابرات به جای اینکه در مرکز مخابراتی باشد در کافو یا جعبه های تقسیم کوچه شما قرار می گیرد . که خوب طبیعتا فاصله کابلی شما کمتر شده و هر چه قدر فاصله نزدیک باشد سرعت بالاتر خواهد بود .

سرویس های کافو کابینت : این نوع سرویس های همانند سرویس های کافو مخابراتی می باشد با این تفاوت که در کافو های مخابراتی دیگر تجهیزات مخابرات نیست بلکه تجهیزات خود شرکت ارائه دهنده اینترنت می باشد و در واقع در این حالت نیز همانند مورد قبلی فاصله شما نزدیک است و سرویس vdsl را دریافت خواهید کرد .

در تصویر زیر سرعت سرویس های مجتمع و کافو کابینت را مشاهده خواهید کرد .
( به سرویس های کافو مخابراتی به دلیل اینکه تجهیزات خود مخابرات است دسترسی نداریم )

سرویس کافو کابینت
سرویس مجتمع

سرعت سرویس vdsl چند است ؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در تکنولوژی adsl نویز و کشش خط و ... در سرعت دریافتی شما تاثیر دارد . حال سرویس vdsl نیز دقیقا طبق adsl است . نوع کیفیت خط و نویز خط و نوع مودم تاثیر بسزایی در سرعت دریافتی مشترکین دارد . چون این سرویس نیز براساس خط تلفن ثابت است و تنها تفاوت آن نسبت با اینترنت ثابت سرعت بالاتر آن است .

به صورت عادی سرعت سرویس های vdsl از 20 مگ دانلود شروع می شود و تا 80 مگ دانلود نیز می رسد . این سرعت را در صورتی دریافت می کنید که مودم شما قابلیت ADSL/VDSL را پشتیبانی کند . یعنی این قابلیت را داشته باشد که در این نوع بستر نیز کار کند .

DOWNSTREAM = سرعت دانلود

UPSTREAM = سرعت آپلود

در ادامه نمونه ای از سرعت دریافتی مشترکین عزیز را برایتان قرار می دهم تا ببینید و لذت ببرید .

دانلود : 57 مگ - آپلود : 23 مگ
دانلود : 57 مگ - آپلود : 23 مگ

نکته : همانطور که در بالا در عکس های مجتمع مشاهده کردید سرعت مشترک روی 100 مگ بود . در تصویر 2 یک قسمتی وجود دارد که با ما کارشناسان کشش خط را می گوید که این مشترک کشش خط 111 مگ را دارد و اگر سرویس بالاتر خریداری کند سرعت نیز بالاتر خواهد بود . 🚀🚀🚀

+ شرط دوم در امکان سنجی سرویس VDSL : کشش خط

در حال حاضر شما در منزل خود از سرویس ADSL استفاده می کنید و زمانی که میخواهید به عنوان کارشناس , امکان سنجی را انجام دهید باید به کشش خط دقت کنید . کشش خط در تنظیمات مودم نوشته می شود و باید بالاتر از 20000 باشد . یعنی کشش خط شما باید بیشتر از 20 مگ باشد . برای اینکه کشش خط خود را بررسی کنید باید وارد تنظیمات مودم خود شوید و از قسمت STATUS گزینه Attainable Rate و یا گزینه max rate را بررسی کنید . جلوی آن کشش خط شما را می زند . اگر دسترسی ندارید میتوانید با بخش پشتیبانی فنی شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید .

برای دریافت سرویس VDSL کشش خط دانلود شما باید بالاتر از 20/000 باشد و کشش خط آپلود بالاتر از 1200 باشد .

DOWNSTREAM = کشش خط دانلود  /// UPSTREAM = کشش خط آپلود

در مثال های بالا و تصاویر بالا کشش خط کاملا معلوم است ولی میتوانید از تصاویر زیر نیز اسفاده کنید .

max rate dwonload نزدیک به 20000 می باشد و همچنین برای آپلود بالاتر از 1200 می باشد . پس این مشترک امکان دریافت سرویس vdsl را دارد .

نکته : اگر کشش خط شما پایین بود میتوانید با بررسی موارد داخلی کشش خط را بررسی کنید . به عنوان مثال با کابل دیگری بررسی شود و یا با پریز دیگری بررسی شود و یا در جهت اینکه کشش خط را کاملا بسنجید و احتمالات را کم کنید باید مودم را مستقیم به سیم های مخابراتی سر خط متصل کرده و از آنجا بررسی کنید .

نکته 2 : اگر کشش دانلود خط بین 19,500 و 20,000 بود و یا کشش آپلود خط بین 1000 تا 1200 بود احتمال دارد از طریق بررسی موارد فنی روی خط بتوان وضعیت خط را بهبود داد تا به آستانه قابل قبول برای تغییر بستر برسند اگر کمتر از این 19,500 و 1000 بود قطعا در استفاده از سرویس VDSL مشکل خواهند داشت و ریسک اینکه بعد از تغییرات به مشکل بخورند قابل توجه است و صلاح نیست بستر تغییری داده شود

+ شرط سوم در امکان سنجی سرویس VDSL : نویز خط

در قسمت پارامتر های خط در کنسول مودم قسمتی تحت عنوان Attenuation وجود دارد که نویز خط شما را نشان می دهد و باید کمتر از عدد 13 باشد تا شرایط دریافت سرویس VDSL را داشته باشید . این پارامتر همانند سرویس های ADSL نشان دهنده نویز است و بیشتر باز هم به فاصله شما و کیفیت خط شما بستگی دارد پس اگر این عدد پایین تر از 13 باشد نویز خط شما نرمال است و شرایط دریافت این نوع سرویس را خواهید داشت .

در تصاویر زیر پارامتر های خط نشان داده شده است که در مودم نیز وجود دارد .

نویز زیر 13 نیست .
نویز زیر 13 است .

در موارد بالا شروط اصلی که شما میتوانید سرویس VDSL دریافت کنید یا خیر را به طور کامل توضیح دادم . حال اگر نیاز دارید که پارامتر های خط شما به صورت تخصصی بررسی شود میتوانید با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا آنها ارزیابی درستی انجام دهند و امکان سنجی انجام شود . ولی مواردی که خدمتتان عرض کردم ما کارشناسان پشتیبانی فنی طبق این روال بررسی می کنیم .

مورد بعدی حتما به نوع مودم خود دقت کنید که از تکنولوژی ADSL/VDSL پشتیبانی کند . لذا در این صورت سرعت بالاتر از 40 الی 80 مگ را دریافت خواهید کرد . امیدوارم از این مقاله آموزشی نهایت استفاده رو برده باشید و بتونید خودتون امکان سنجی رو درست انجام بدید .

اگر موردی و یا سوالی بود میتونید در پایین قسمت نظرات , دیدگاه خودتون رو بفرمایید تا بررسی شود و جواب داده شود . پیج اینستاگرام رو هم دنبال کنید تا از آموزشات بیشتر بتونید استفاده کنید . با تشکر .

آموزش پشتیبانی فنی

اگر به مباحث پشتیبانی فنی و رفع مشکل و عیب یابی حل مشکلات اینترنتی شرکت خود علاقه دارید و دوست دارید با مباحث تخصصی این نوع سرویس ها بیشتر آشنا بشید میتونید در کلاس های آموزشی بنده شرکت داشته باشید و بتونید در این شغل متخصص بشید و به عنوان متخصص کسب درآمد کنید .

پشتیبان فنی شخصی است که با مسائل نرم افزار و سخت افزار و شبکه های کامپیوتری آشنایی دارد و میتواند نیاز مشتریان را حل کند . لذا اگر بخواهید در این شغل پیشرفت کنید فقط کافیه روی لینک زیر کلیک کنید و در این دوره سرمایه گذاری کنید .

آیا این مطلب کاربردی بود ؟

لطفا نظر خود را با تعداد ستاره ها مشخص کنید .

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای 6

شما تا الان نظری نداده اید . لطفا به این مطالب نظر دهید .

author-avatar

درباره si_noroozi

بنده سینا نوروزی مدیر سایت فست مودم هستم . بنده به مدت 2 سال سابقه کارشناسی پشتیبانی فنی شرکت شاتل دارم و علاقه به مباحث امنیت شبکه و چالش های شبکه دارم .امیدوارم این این مطالبی که به سختی برایتان گرد آوری شده است نهایت استفاده را ببرید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *