FTTH

تنظیم مودم فیبرنوری شاتل مدل SHG-410AC

مودم-فیبرنوری-شاتل

فهرست مطالب

مقدمه

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی فیبرنوری بسیاری از کاربران دنبال مودمی هستند که علاوه بر سرعت بسیار خوب , فاصله خوبی را هم تحت پوشش قرار دهند . در بیشتر مودم های فیبرنوری دو فرکانس 2.4ghz و فرکانس 5ghz وجود دارد که سرعت و محدوده پوشش دهی در این نوع فرکانس ها متفاوت است .

شرکت شاتل با بررسی مشکلات مشتریان و در جهت کسب رضایت هر چه بیشتر مشترکین یک گامی بسیار موثر برداشته است و مودمی تولید کرده است که از نظر پوشش دهی بیشتر مناطق را ساپورت می کند . این مودم ها با برند اختصاصی خود SHATEL می باشد و مدل این برند SHG-410AC می باشد. بیشتر مشترکین فیبرنوری از این مودم ها در حال استفاده هستند و از آنتن دهی و سرعت آن راضی هستند .

حال ما اینجا هستیم تا به شما در آموزش نصب و راه اندازی مودم فیبرنوری شاتل کمک کنیم و با 0 تا 100 تنظیمات مودم آشنا شویم .


چراغ های روی مودم فیبرنوری شاتل

در این نوع مودم ها 12 چراغ وجود دارد که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد که در ادامه کاربرد هر یک را ذکر خواهم کرد چون دانستن این چراغ ها برای عیب یابی و حل مشکل کارنکردن اینرنت فیبرنوری بسیار موثر خواهد بود .

  1. چراغ PWR (نمایش دهنده چراغ روشن و خاموش )
  2. چراغ PON ( نمایش دهنده ارتباط فیبر به پورت سبز رنگ پشت مودم )
  3. چراغ STATUS ( نشان دهنده چراغ اینترنت می باشد )
  4. چراغ LAN ( برای اتصال سیستم به مودم کاربرد دارد )
  5. چراغ WPS ( برای اتصال امن دستگاه ها با مودم کاربرد دارد )
  6. چراغ 5G ( نمایش دهنده فعال بودن فرکانس 5 گیگاهرتز )
  7. چراغ 2.4G ( نمایش دهنده فعال بودن فرکانس 2.4G گیگاهرتز )
  8. چراغ FXS ( چراغی مخصوص تلفن ثابت یا FIX PHONE می باشد )
  9. چراغ USB ( چراغی برای نمایش USB )

ریست , ورود به تنظیمات مودم فیبرنوری شاتل

در قسمت زیرین این نوع مودم های یک سری موارد توضیح داده شده است همانند آیپی پیش فرض مودم و اسم و رمز وای فای قرار دارد که از این اطلاعات برای متصل شدن به مودم میتوانید استفاده کنید .

نحوه ریست مودم :

با استفاده از روزنه ریست مودم میتوانید مودم خود را ریست کرده بدین صورت که روزنه را 30 ثانیه نگه داشته . از عوامل ریست شدن اینگونه است که یک بار همه چراغ های روی مودم روشن و خاموش خواهد شد و مجدد از چراغ پاور اقدام به روشن شدن می کند .

ورود به تنظیمات مودم :

آیپی پیش فرض این نوع مودم برای ورود به تنظیمات 192.168.254.1 می باشد .

همانطور که پشت مودم اطلاعات آن درج شده است برای ورود به تنظیمات مودم باید اطلاعات زیر را وارد کنید :

username : admin

password : admin410



نکته بسیار مهم :امکان لاگین همزمان در کنسول ONT از دو سیستم وجود ندارد و با پیغام زیر مواجه خواهید شد.

برگه STATUS :(نمایش خلاصه اطلاعات از وضعیت مودم )

در این صفحه خلاصه اطلاعاتی از وضعیت مودم و مدل مودم و نسخه نرم افزاری و میزان پر بودن رم مودم و آیپی آدرس مودم و همچنین کانکشن مودم وجود دارد که با کمک این اطلاعات می توانید بررسی کنید مراحل نصب و راه اندازی کامل انجام شده است یا خیر !

صفحه وضعیت مودم فیبرنوری شاتل

صفحه PON و مشاهده RX POWER SIGNAL  :

این مورد یکی از بهترین منو هایی می باشد که حتما باید به آن دقت کنید . در مقاله هایی که در داخل سایت بارگذاری شده است به آموزش رفع مشکل افت سرعت در اینترنت فیبرنوری پرداختیم و با یک سری نکات توانستیم سرعت خود را به بالاترین حد ممکن برسانیم .

یکی از آن نکات بررسی قسمت RX POWER می باشد که حتما حتما این عدد باید کوچک تر از -27DB باشد . در صورتی که بیشتر از این عدد باشد به عنوان مثال -30DB این بدین معناست که در استفاده از سرویس دچار مشکل هستید و باید با قسمت پشتیبانی فنی تماس حاصل فرمایید و درخواست کارشناس داشته باشید .

این گزینه همچنین برای عیب یابی اینترنت فیبرنوری کاربرد بسیار زیادی دارد که خودتان به راحتی می توانید مشکل اینترنت خود را بدون نیاز به تماس با پشتیبانی فنی حل کنید .

صفحه PON در مودم

تنظیمات اینترنت در 3 گام ساده

1 : از بالا روی منوی WAN کلیک کنید و از سمت چپ روی گزینه PON WAN کلیک کنید .

2 : در قسمت CHANNEL MODE حتما باید روی حالت PPPOE باشد و قسمت CONECTION TYPE باید روی INTERNET_TR069 باشد .

3 : نام کاربری و پسوردی که از طرف شاتل برایتان پیامک شده است باید در این قسمت وارد کنید . بدین ترتیب که در قسمت username باید شناسه کاربری و در قسمت password باید رمز pppoe را که برایتان پیامک شده وارد کنید .

برای ذخیره تنظیمات روی apply کلیک کنید .

تنظیمات وایرلس (اسم وای فای + رمز وای فای ) :

این نوع مودم ها از پهنا باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز و همچنین از فرکانس 5 گیگاهرتز استفاده می کند که در اینجا تنظیمات هر د باند فرکانسی را در اختیار شما قرار می دهیم . دقت داشته باشید که تصاویر اول مربوط به تغییر اسم وای فای و تصویر دوم مربوط به تغییر رمز وای فای می باشد .

تفاوت این دو چیست ؟

وای فای باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز محدوده پوشش دهی بیشتری را تحت شعاع قرار می دهد ولی سرعت کمتری دارد . برای مثال اگر شما تست سرعت بگیرید سرعتی در حدود 80 مگ را دریافتی خواهید داشت . ولی باند وایرلسی 5 گیگاهرتز محدوده پوششی کوتاهی را دارد نهایت 10 الی 20 متر ولی سرعت خوبی دارد . به عنوان مثال روی این وای فای سرعت 200 مگ را دریافتی خواهید داشت .

از قسمت basic setting می توانید تنظیمات اسم و کانال وای فای و… را بررسی کنید .

تنظیمات وایرلس
2.4ghz

ssid : تعیین نام وای فای
pre -shared key : تغییر رمز وای فای

تنظیمات وایرلس
5GHZ

تنظیمات وایرلس باند 5 گیگاهرتز
تغییر اسم وای فای در قسمت SSID
تغییر رمز وای فای در فرکانس 5 گیگا هرتز
تغییر رمز وای فای در قسمت PRE-SHARED – KEY

تنظیمات Port Forwarding در مودم فیبرنوری شاتل :

برای انتقال تصویر توسط این نوع مودم ها شما نیاز به آیپی استاتیک یا آیپی ثابت دارید که تنظیمات را بتوانید کامل انجام دهید . برای دسترسی به منوی پورت فورواردینگ نیاز هست ابتدا روی گزینه SERVICES کلیک کرده و از منوی سمت چپ گزینه PORT-FORWARDING را بزنید . سپس تنظیمات را مطابق با چیزی که میخواهید انجام دهید .

PORT.FORWARD

تغییر رمز ADMIN در مودم :

برای تغییر رمز ورود به کنسول مودم نیاز هست که روی سربرگ ADMIN کلیک کرده  از سمت چپ روی گزینه PASSWORD کلیک کنید . در قسمت old password باید رمز قبلی یا قدیمی آن را بزنید که در این مودم ها رمز قبلی admin410 می باشد . و در قسمت new password باید پسورد جدید خود را وارد کنید و در قسمت confirm new password باید رمز عبور خود را که در بالا وارد کردید مجددا وارد کنید . با کلیک روی گزینه apply تنظیمات شما ذخیره می شود و شما میتوانید با نام کاربری و رمز عبور جدید وارد تنظیمات مودم خود شوید .

تغییر رمز ADMIN

خارج شدن از تنظیمات مودم :

برای اینکه بتوانید بار دیگر مجدد وارد تنظیمات مودم شوید و ارور در هنگام وارد شدن مجدد نگیرید نیاز هست که روی سربرگ Admin کلیک کرده و از منوی باز شده از سمت چپ روی گزینه Logout کلیک کنید تا به راحتی از تنظیمات مودم خارج شوید . برای این کار میتوانید از تصویر زیر استفاده کنید .

خارج-شدن-از-تنظیمات-مودم

نکات پایانی :

با استفاده از این موارد شما میتوانید تنظیمات مودم خود را به راحتی و در چند گام بسیار ساده انجام دهید . مودم های فیبرنوری شاتل مودم های جدیدی هستند و از قابلیت های خوبی نیز بهره مند هستند که باعث می شود این مودم ها خیلی خاص باشند .

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر تنظیمات مودم را انجام دادید میتوانید روی سربرگ status مشاهده کنید که مودم شما ip گرفته است یا خیر ! اگر ip نگرفته بود شما باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید . به احتمال زیاد ارور 678 رخ داده است و faillog گرفته اید که رفع این ارور به عهده کارشناسان پشتیبانی فنی می باشد .

امیدوارم تنظیمات رو به درستی انجام داده باشید و بتوانید از اینترنت با سرعت بالا استفاده کنید . اگر سوالی یا پیشنهادی یا انتقادی داشتید میتونید در قسمت نظرات این پست مطرح کنید تا در زمان کوتاهی به سوال شما پاسخ داده شود . بسیار ممنونم که تا به این جای مقاله وقت گذاشتید . با نظر دادن خود باعث دلگرمی ما شوید . ( این همون قسمتی هست که تماس میگیرید میگن انتهای تماس نظرسنجی دارید 😅)

آیا این مطلب کاربردی بود ؟

لطفا نظر خود را با تعداد ستاره ها مشخص کنید .

میانگین رای 3.5 / 5. تعداد رای 4

شما تا الان نظری نداده اید . لطفا به این مطالب نظر دهید .

author-avatar

درباره si_noroozi

بنده سینا نوروزی مدیر سایت فست مودم هستم . بنده به مدت 2 سال سابقه کارشناسی پشتیبانی فنی شرکت شاتل دارم و علاقه به مباحث امنیت شبکه و چالش های شبکه دارم .امیدوارم این این مطالبی که به سختی برایتان گرد آوری شده است نهایت استفاده را ببرید .

بازگشت به لیست

6 نظر در “تنظیم مودم فیبرنوری شاتل مدل SHG-410AC

  1. Soheil گفت:

    سلام تشکر از زحمات و توضیحات حضرتعالی ، یک سوالی دارم شرکت شاتل همیشه با برند زایکسل کار می‌کرد حالا با برند خودش آمده و داره مودم عرضه می‌کند.
    مودم شاتل در اصل چه برندی هست و آیا واقعا مودم خوبی هست یا خیر؟ تا آنجا که من اطلاع دارم ظاهرا مودم شاتل مودم برند یوتل هستش که اسمش را شاتل گذاشتند
    سپاس از وقتی که گذاشتید

    1. si_noroozi گفت:

      سلام و عرض ادب . در یک ماه اخیر مدیرعامل شرکت شاتل ( آقای شانه ساز زاده ) در گفت و گو با دیجیاتو دقیقا به همین پرسش اینگونه پاسخ داد که : آقای شانه‌ساززاده در این گفت‌وگوی اینستاگرامی از مودم‌های داخلی نیز انتقاد کرد و گفت:‌ «متأسفانه جلوی واردات مودم را گرفته‌اند و مجبوریم از مودم‌های بی‌کیفیت استفاده کنیم. شب عید ۵۰ درصد مودم‌ها را جمع‌آوری کردیم و مودم جدید تحویل دادیم. امروز به آقای وزیر عرض کردیم مودم بی‌کیفیت تمام زحمت‌های ما را از بین می‌برد. ان‌شاءالله دولت و وزارتخانه فکری بکنند. مردم چرا باید تاوان بی‌کفایتی یک واحد را پس بدهند؟ واقعاً «یوتل» مشکل جدی دارد.»
      او در مورد دلیل انتخاب مودم‌های داخلی گفت: «به اجبار دولت این کار را کرده‌ایم.»‌

      لینک کامل خبر در وب سایت دیجیاتو : https://digiato.com/iran-technology-news/shatel-program-for-takeover-unsp-operators

    2. mr گفت:

      سلام می خواستم بدونم چطور باید وی پی ان رو روی این مدم شاتل مدل تنظیم کرد؟ SHG-410AC

      1. si_noroozi گفت:

        سلام وقت بخیر . بنده این مودم بررسی کردم ولی متاسفانه این مودم از قابلیت vpn پشتیبانی نمی کند . و برای اینکه بخواهید vpn راه اندازی کنید باید ” روتر ” خریداری کنید .
        روتر هایی که پیشنهاد می شود عبارت اند از :
        1 ) روتر میکروتیک مدل RB941-2nd-tc HAP Lite
        2 ) مودم vpn دار ایسوس DSL-AC68U VDSL/ADSL
        —————————
        کلا پیشنهاد می شود یک روتر خریداری کنید که از قابلیت openwrt پشتیبانی کند .

  2. علی حسنی گفت:

    سلام و عرض ادب
    من تازه فیبر نوری شاتل گرفتم…. میخوام بدونم این مودم در اصل چه برندی هست…ایا واقعا مودم خوبی هست یا خیر؟ قطع وصل میکنه ؟؟
    با تشکر

    1. si_noroozi گفت:

      سلام وقت بخیر . این مودم ها در اصل برند یوتل می باشند . شاتل مودم های 2 آنتنه یوتل را به بازار عرضه کرد . مشترکین از برد کم این مودم های 2 آنتن ناراضی بودند که شاتل با هماهنگی با برند utel مودم 4 آنتنه به مشترکین ارائه می دهد که بنده تا به الان ندیدم مشترکی زنگ بزنه و بگه مشکل داره . تعریف از شاتل نباشه ولی با اضافه کردن 2 آنتن اضافه باعث شد سرعت و پهنا باند فرکانسی مشترکین بیشتر شود . از نظر بنده مودم خوبی هست ✔✔✔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *