FTTH

علت کارنکردن اینترنت فیبرنوری + روش حل مشکل

عیب یابی اینترنت فیبرنوری

فهرست مطالب

امروزه با روی کار آمدن تکنولوژی فیبرنوری و پیشرفت فناوری در ایران بسیاری از شرکت ها و ارائه دهنده های اینترنت این سرویس را در بسیاری از شهر ها ارائه می دهند و همین امر باعث شده است که مشترکین به اینترنت با سرعت بسیار بالایی دست پیدا کنند . با افزایش تعداد مشترکین سرویس های فیبرنوری طبیعتا پشتیبانی فنی این سرویس ها در آینده باید با تخصص کامل انجام شود . حال اگر شما نیز اینترنت فیبرنوری دارید و مشکل در عدم متصل شدن به آن یا افت سرعت را دارید میتوانید با انجام دادن چند گام بسیار ساده خیلی راحت اینترنت خود را عیب یابی کنید و به سرعت بالایی دست پیدا کنید . 

در اینترنت های فیبرنوری فقط چند گام را به صورت نرم افزاری میتوان حل کرد و باقی گام ها نیاز به بررسی کارشناس پشتیبانی فنی آن شرکت دارد . در ادامه به نحوه عیب یابی اینترنت فیبرنوری می پردازیم .

مقدمه

در ابتدا قبل از اینکه موارد رو بررسی کنیم یک سری نکات خوب را باید بدانید .

1) به این نکته توجه داشته باشید که به مودم های فیبرنوری ONT گفته می شود .

2 ) به فیبرنوری که به مودم متصل می شود پچ کورد patch cord گویند .

3 ) فیبرنوری یا پچ کورد به پورت پشت مودم یعنی قسمت Pon متصل می شود .

4 ) به تجهیزاتی که از آنجا فیبر به مشترکین داده می شود FAT گفته می شود .

چراغ PON یا GPON خاموش یا قرمز می باشد .

 در بیشتر مودم های فیبرنوری چراغی به نام GPON یا PON وجود دارد که باعث می شود ارتباط شما با خود تجهیزات که به اختصار FAT گفته می شود برقرار شود . این چراغ در تکنولوژی ADSL نیز بود که باعث ارتباط مودم با خود مرکز مخابراتی شهر شما می شود . حال برای عیب یابی اینکه ارتباط فیبرنوری با تجهیزات برقرار است یا خیر , باید چراغ GPON یا در بعضی از مودم ها PON سبز و ثابت باشد . اگر این چراغ خاموش با قرمز می باشد باید نکات زیر را بررسی کنید :

آیا فیبر به پورت PON مودم متصل است ؟

در گام اول در مودم های فیبرنوری (ONT) باید اطمینان حاصل کنید که فیبری که از بیرون به داخل منزل کشیده شده است باید به پشت مودم قسمت ONU خورده باشد .اطمینان حاصل کنید که کابل نصب شده برعکس نصب نشده باشد یا اینکه باید بررسی کنید که کانکتور های دو سر فیبرنوری patch cord به درستی داخل سوکت ها جا افتاده باشد .

شما 2 کانکتور دارید : کانکتور سبز (apc) برای اتصال به ONU و کانکتور آبی (upc) برای اتصال به پریز می باشد .

در تصویر زیر تفاوت بین کانکتور ها مشخص است CORE ها باید جفت هم باشند تا افت POWER باعث کاهش کیفیت سرعت نشود . هیچ وقت پچ کورد آبی را به سبز متصل نکنید .

کانکتور های دو سر فیبر تمیز هستند ؟

کابل فیبر patch cord را از مودم خارج کرده , کانکتور های فیبر را خیلی آرام با پد الکلی تمیز کنید . این گام را با ظرافت هر چه تمام تر انجام دهید چون ممکن است به کابل خود فیبرنوری آسیب رساند . در صورت آسیب رسیدن نیاز به پشتیبانی تخصصی می باشد .

آیا کابل سالم است ؟

فیبرنوری نباید بیش از حد خم شود چون رشته شیشه ای داخل آن آسیب میبیند . اگر شک دارید که فیبر تاخوردگی دارد و یا آسب دیده است باید توسط کارشناسان تعویض شود .

شعاع خمش: شعاع خمش کابل فیبرنوری باید رعایت شود، درغیر این صورت برقراری ارتباط با مشکل روبرو شده و کیفیت سرویس پایین آمده یا قطع می‌شود. در نظر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن کابل امکان ترمیم آن وجود ندارد و کل کابل باید تعویض شود. با توجه به اینکه کابل ارتباطی شما بطور معمول از نوع Drop است، بهتر است در طول مسیر داخل ساختمان، شعاع خمش 6 سانتی‌متری برای آن رعایت شود. همچنین برای patch cord هم لازم است این شعاع خمش، رعایت شود .

توجه داشته باشید؛ دو سر کابل ارتباطی بین ONT و پریز، رنگ های متفاوتی دارد. سر سبز برای اتصال به ONT و سر آبی برای اتصال به پریز است. در صورتی که اشتباها زده شود، نه تنها باعث کند شدن یا قطع ارتباط می شود، ممکن است به ONT یا کابل ارتباطی آسیب جدی وارد شود.

  • پورت فیبر ONT و فیبر در پوش دارند و وقتی فیبر به دستگاه متصل نیست باید درپوش آنها سرجایشان بازگردد.
  • هنگام جا زدن فیبر، شیار patch cord باید  در راستای جایگاهی که روی ONT وجود دارد قرار گیرد.همچنین سوکت در دو مرحله در جایگاه آن جا می خورد. برای بیرون کشیدن فیبر هم نباید از قسمت زرد رنگ فیبر آنرا کشید.
  • برخی ONT ها وایرلس ندارند و باید همراه با AP تهیه شوند.
متصل کردن فیبر
کابل فیبرنوری
شعاع خمش کابل فیبرنوری

بررسی Recevie Power: 

داخل کنسول ONT بخش  Status پارامتر receive power را بررسی کنید این عدد میبایست بزرگتر از  -27 dbm باشد.
یعنی اگر -26 یا -25 یا -24 یا -20 یا -13 به پایین بود یعنی نرمال است ولی اگر -30 یا -35 یا ... بود باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید و کارشناس حضوری اعزام شود . اگر این عدد کوچتر از این مقادیر است احتمالا در محل Connector ها آلودگی وجود دارد و باید آنها را جدا کرده و با پد الکلی تمییز کرد. در صورت استاندارد نبودن این پارامتر،می بایست برای شما کارشناس حضوری هماهنگ شود.

نکته : در بسیاری از مودم ها وقتی مشکل خارجی وجود داشته باشد این قسمت به -400dbm می رسد که نشان دهنده این است که به احتمال زیاد ارتباط با FAT دچار مشکل شده است و باید بررسی شود .

این گزینه یکی از مهم ترین موارد موبوط به عیب یابی اینترنت فیبرنوری می باشد که در ادامه به نحوه پیدا کردن Recevie power  در مودم های فیبرنوری می پردازیم .

در تنظیمات مودم Zyxel – PMG2005-T20B بعد از وارد شدن به صفحه تنظیمات قسمت status  را انتخاب کرده در پایین در قسمت optical mudual info جدولی برای شما وجود دارد که در آنجا مقادیر receving optical power برایتان قابل نمایش است . که باید روی -27dbm باشد . برای آشنایی بیشتر میتوانید به تصویر زیر نگاه کنید .

recive power in zyxel

برای بررسی recevie power در مودم Zyxel- PMG5617 فقط کافیست روی 3 خط بالا کلیک کنید تا منو برای شما باز شود . سپس روی سربرگ system monitor کلیک کرده و وارد قسمت Gpon staus شوید . در این قسمت میتوانید GPON serial number و power signal را مشاهده کنید. rx power signal  باید از -27dbm پایین تر باشد .  ( همانند تصویر زیر )

 

آموزش 0 تا 100 تنظیمات مودم فیبرنوری مدل Zyxel-pmg 5617 رو میتونید از این قسمت به طور کامل یاد بگیرید .

 

gpon status
system monitor

برای بررسی recevie power در مودم هایZyxel PMG5318-B20C میتوانید همانند موارد بالا روی status کلیک کنید و از سمت چپ منو   wan info و سپس قسمت gpon info را مشاهده کنید . در آن قسمت مقدار وارد شده باید کمتر از -27dbm باشد . ( همانند تصویر پایین )

Zyxel GPON PMG5318-B20C

چراغ Internet خاموش است .

در زمانی که چراغ اینترنت روی مودم شما خاموش می باشد یا اینکه مودم خود را ریست کرده اید و میخواهید تنظیمات مودم ont خود را بررسی کنید باید ابتدا موارد زیر را بررسی کنید .

بررسی receive power :

همانند توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد در گام اول باید این مقدار بررسی شود و در صورتی که مقدار آن کمتر از -27dbm بود نرمال است و در صورتی که بیشتر از آن بود یعنی -30dbm یا ... باید کارشناس حضوری اعزام شود .

در صورتیکه مشکلی در مقدار Power نبود یکبار دستگاه ONT را ریست کرده و مجدد تنظیمات را انجام دهید.

بررسی تنظیمات مودم ONT :

در صورتی که مودم شما ریست شده باشد و یا اینکه قسمت POWER را بررسی کردید ولی مشکلی مشاهده نکردید و عدد نرمال می باشد باید تنظیمات مودم فیبرنوری خود را بررسی کنید . بیشترین مودم قابل استفاده توسط مشترکین مودم ZYXEL PMG 5617 می باشد که تنظیمات آن را از 0 تا 100 میتوانید با کلیک روی این قسمت یاد بگیرید .

 

قطع و وصل شدن اینترنت فیبرنوری

 

قبل از اینکه به یکی دیگر از مباحث عیب یابی اینترنت فیبرنوری و قطعی و وصلی آن بپردازیم باید به این نکته دقت کنید که قطعی و وصلی به 2 طریق صورت می گیرد:

قطعی و وصلی مربوط به کابل و اتصالات

قطعی و وصلی وای فای ( قطعی وایرلسی )

در مورد اولین احتمال : زمانی که اینترنت فیبرنوری شما دچار قطعی و وصلی می شود همانند تکنولوژی ADSL باید کابل و اتصالات و در نهایت خود مودم بررسی شود ولی مهمترین و بیشترین علت قطعی و وصلی سرویس های فیبرنوری خود فیبر می باشد . در ادامه مواردی ذکر می شود که میتوانید بررسی کنید .

احتمال اول : در این مرحله همانند مواردی که در بالا ذکر شده است میتوانید اتصالات را بررسی کنید بدین صورت که بررسی کنید که آیا کابل سالم است ؟ بررسی کنید که کابل خم شدگی و تاخوردگی نداشته باشد! بررسی کنید که کانکتور های دو سر فیبر تمیز باشند . بررسی کنید که فیبر به پورت ONU یا پورت PON متصل شده باشد . در گام آخر باید وارد تنظیمات مودم شوید و قسمت receive power آن را بررسی کنید .در صورتی که عددی غیر طبیعی -400dbm بود باید با پشتیبانی فنی شرکت تماس گرفته شود و کارشناس اعزام شود . در صورتی که بین -24 تا -27dbm بود نرمال است و باید موارد دیگر بررسی شود . میتوانید مودم را ریست کرده و دوباره تنظیم کنید . و یا اینکه در نهایت باید منتظر کارشناس حضوری بمانید . 

 

احتمال دوم : بیشتر مواردی که بدین صورت اتفاق می افتد این گونه است که در حال استفاده هستید یکدفعه علامت وای فای روی گوشی شما قطع می شود و یا اینکه به شما پیغام می دهد که این شبکه به اینترنت دسترسی ندارد در این حالت اصطلاحا قطعی وایرلسی رخ می دهد . برای حل این نوع مشکل میتوانید گام های زیر را بررسی کنید:


1 ) محل قرارگیری مودم اصولا باید یک متر بالای سطح زمین باشد و اینکه به دور از تلفن بیسیم پاناسونیک یا دستگاه ماکروفر و... باشد که باعث تداخل فرکانسی نشود .

2 ) تغییر کانال های فرکانسی مودم : زمانی که به وای فای 2.4GHZ متصل هستید میتوانید فرکانس ها را روی 1 یا 6 یا 11 قرار دهید . زمانی که با وای فای با فرکانس 5GHZ متصل هستید میتوانید روی کانال های 36 یا 40 یا 42 قرار دهید که این خود باعث کاهش تداخل فرکانسی خواهد شد .به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس 5 GHZ نهایت منطقه ای که پوشش دهد 5 الی 7 متر خواهد بود و بیشتر از آن فقط توسط فرکانس 2.4 GHZ پوشش می دهد .

نکته : برای بررسی بهتر فرکانس در منظقه خود میتوانید برنامه WIFI ANALYZER را روی گوشی خود نصب کنید . این برنامه تمام فرکانس های منطقه شما را اسکن می کند و فرکانسی که در آن سرعت بالایی دریافت خواهید کرد را به شما می گوید که میتوانید بهترین حالت را انتخاب کنید .

3 ) تغییر wireless channel mode : در تنظیمات مودم این قسمت به صورت پیش فرض روی 802.11 b/g/n می باشد که برای تست میتوانید روی استاندارد 802.11 n نیز بررسی شود . فقط روی این استاندارد بررسی کنید استاندارد های دیگر پیشنهاد نمی شود .

این موارد را باید بررسی کنید که قطعی و وصلی حل شود در صورتی که 3 گام را انجام داده و مشکل حل نشد میتوانید در گام آخر مودم خود را ریست و مجدد کانفیگ کنید . در صورت عدم رفع مشکل برای اعزام کارشناس حضوری با شرکت خود در تماس باشید .

 

افت سرعت اینترنت فیبرنوری

برای حل مشکل افت سرعت در اینترنت های فیبرنوری و عدم طولانی شدن این مقاله یک مطلبی به صورت جدا و تخصصی به موضوع افت سرعت پرداخته ام که میتوانید روی لینک زیر کلیک کرده و مشکل را عیب یابی و برطرف کنید .

مشکل افت سرعت اینترنت فیبرنوری + حل مشکل

نتیجه گیری :

طبق این مواردی که در بالا ذکر شده است شما خیلی راحت مشکل اینترنت فیبرنوری خود را پیدا کنید و آن را عیب یابی کنید . تمامی این موارد را بنده خودم به عنوان کارشناس در بخش پشتیبانی فنی شاتل بررسی می کنیم و با بررسی کاربران نتیجه مثبتی گرفتیم . امیدوارم مشکل شما حل شده باشد . ممنون میشوم اگر در پایین سوالی یا موردی بود بفرمایید . قطعا بررسی خواهد شد و جواب خواهم داد .

به امید اینترنتی بدون قطعی و وصلی و پایدار 🌹

آموزش پشتیبانی فنی فیبرنوری

فیبرنوری یک رسانه انتقال داده است که از نور به عنوان وسیله ارسال اطلاعات استفاده می کند . فیبرنوری نسبت با اینترنت های ADSL دارای قابلیت سرعت بالاتر و انعطاف پذیری زیادی است . یادگیری تخصصی پشتیبانی فیبرنوری در زمینه مخابرات و اینترنت کاربرد زیادی دارد . اگر دنبال کسب مهارت و ارتقا شغلی هستید و میخواهید با مهارت های نصب و راه اندازی تجهیزات فیبرنوری در محل مشتریان و رفع عیب و تعمیر تجهیزات این تکنولوژی جدید آشنا شوید من دوره تخصصی آموزش سرویس های FTTH را پیشنهاد می کنم . این دوره به صورت 0 تا 100 طراحی شده و شما میتوانید با ثبت نام در این دوره و آموزش به مدت 1 ماه در بهترین موقعیت شغلی جذب و استخدام شوید .

آیا این مطلب کاربردی بود ؟

لطفا نظر خود را با تعداد ستاره ها مشخص کنید .

میانگین رای 5 / 5. تعداد رای 2

شما تا الان نظری نداده اید . لطفا به این مطالب نظر دهید .

author-avatar

درباره si_noroozi

بنده سینا نوروزی مدیر سایت فست مودم هستم . بنده به مدت 2 سال سابقه کارشناسی پشتیبانی فنی شرکت شاتل دارم و علاقه به مباحث امنیت شبکه و چالش های شبکه دارم .امیدوارم این این مطالبی که به سختی برایتان گرد آوری شده است نهایت استفاده را ببرید .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

5 نظر در “علت کارنکردن اینترنت فیبرنوری + روش حل مشکل

  1. حمیدرضا گفت:

    بسیار مطالب آموزنده و خوبی بود . تشکر از شما

  2. حسن گفت:

    با سلام
    من هم شاتل دارم
    واقعا مطالب خیلی خوب هست دست شما درد نکنه مهندس عزیزم
    عید هم بر شما مبارک باد
    شاتل عالی هست
    با تشکر

    1. si_noroozi گفت:

      سلام و عرض ادب . وقت بخیر 🌹. تشکر از شما . انشاالله سال خویی داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *