FTTH

علت کارنکردن اینترنت فیبرنوری + روش حل مشکل

عیب یابی اینترنت فیبرنوری

فهرست مطالب

امروزه با روی کار آمدن تکنولوژی فیبرنوری و پیشرفت فناوری در ایران بسیاری از شرکت ها و ارائه دهنده های اینترنت این سرویس را در بسیاری از شهر ها ارائه می دهند و همین امر باعث شده است که مشترکین به اینترنت با سرعت بسیار بالایی دست پیدا کنند . با افزایش تعداد مشترکین سرویس های فیبرنوری طبیعتا پشتیبانی فنی این سرویس ها در آینده باید با تخصص کامل انجام شود . حال اگر شما نیز اینترنت فیبرنوری دارید و مشکل در عدم متصل شدن به آن یا افت سرعت را دارید میتوانید با انجام دادن چند گام بسیار ساده خیلی راحت اینترنت خود را عیب یابی کنید و به سرعت بالایی دست پیدا کنید . 

در اینترنت های فیبرنوری فقط چند گام را به صورت نرم افزاری میتوان حل کرد و باقی گام ها نیاز به بررسی کارشناس پشتیبانی فنی آن شرکت دارد . در ادامه به نحوه عیب یابی اینترنت فیبرنوری می پردازیم .

مقدمه

در ابتدا قبل از اینکه موارد رو بررسی کنیم یک سری نکات خوب را باید بدانید .

1) به این نکته توجه داشته باشید که به مودم های فیبرنوری ONT گفته می شود .

2 ) به فیبرنوری که به مودم متصل می شود پچ کورد patch cord گویند .

3 ) فیبرنوری یا پچ کورد به پورت پشت مودم یعنی قسمت Pon متصل می شود .

4 ) به تجهیزاتی که از آنجا فیبر به مشترکین داده می شود FAT گفته می شود .

چراغ PON یا GPON خاموش یا قرمز می باشد .

 در بیشتر مودم های فیبرنوری چراغی به نام GPON یا PON وجود دارد که باعث می شود ارتباط شما با خود تجهیزات که به اختصار FAT گفته می شود برقرار شود . این چراغ در تکنولوژی ADSL نیز بود که باعث ارتباط مودم با خود مرکز مخابراتی شهر شما می شود . حال برای عیب یابی اینکه ارتباط فیبرنوری با تجهیزات برقرار است یا خیر , باید چراغ GPON یا در بعضی از مودم ها PON سبز و ثابت باشد . اگر این چراغ خاموش با قرمز می باشد باید نکات زیر را بررسی کنید :

آیا فیبر به پورت PON مودم متصل است ؟

در گام اول در مودم های فیبرنوری (ONT) باید اطمینان حاصل کنید که فیبری که از بیرون به داخل منزل کشیده شده است باید به پشت مودم قسمت ONU خورده باشد .اطمینان حاصل کنید که کابل نصب شده برعکس نصب نشده باشد یا اینکه باید بررسی کنید که کانکتور های دو سر فیبرنوری patch cord به درستی داخل سوکت ها جا افتاده باشد .

شما 2 کانکتور دارید : کانکتور سبز (apc) برای اتصال به ONU و کانکتور آبی (upc) برای اتصال به پریز می باشد .

در تصویر زیر تفاوت بین کانکتور ها مشخص است CORE ها باید جفت هم باشند تا افت POWER باعث کاهش کیفیت سرعت نشود . هیچ وقت پچ کورد آبی را به سبز متصل نکنید .

lazy
lazy

کانکتور های دو سر فیبر تمیز هستند ؟

کابل فیبر patch cord را از مودم خارج کرده , کانکتور های فیبر را خیلی آرام با پد الکلی تمیز کنید . این گام را با ظرافت هر چه تمام تر انجام دهید چون ممکن است به کابل خود فیبرنوری آسیب رساند . در صورت آسیب رسیدن نیاز به پشتیبانی تخصصی می باشد .

آیا کابل سالم است ؟

فیبرنوری نباید بیش از حد خم شود چون رشته شیشه ای داخل آن آسیب میبیند . اگر شک دارید که فیبر تاخوردگی دارد و یا آسب دیده است باید توسط کارشناسان تعویض شود .

شعاع خمش: شعاع خمش کابل فیبرنوری باید رعایت شود، درغیر این صورت برقراری ارتباط با مشکل روبرو شده و کیفیت سرویس پایین آمده یا قطع می‌شود. در نظر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن کابل امکان ترمیم آن وجود ندارد و کل کابل باید تعویض شود. با توجه به اینکه کابل ارتباطی شما بطور معمول از نوع Drop است، بهتر است در طول مسیر داخل ساختمان، شعاع خمش 6 سانتی‌متری برای آن رعایت شود. همچنین برای patch cord هم لازم است این شعاع خمش، رعایت شود .

توجه داشته باشید؛ دو سر کابل ارتباطی بین ONT و پریز، رنگ های متفاوتی دارد. سر سبز برای اتصال به ONT و سر آبی برای اتصال به پریز است. در صورتی که اشتباها زده شود، نه تنها باعث کند شدن یا قطع ارتباط می شود، ممکن است به ONT یا کابل ارتباطی آسیب جدی وارد شود.

  • پورت فیبر ONT و فیبر در پوش دارند و وقتی فیبر به دستگاه متصل نیست باید درپوش آنها سرجایشان بازگردد.
  • هنگام جا زدن فیبر، شیار patch cord باید  در راستای جایگاهی که روی ONT وجود دارد قرار گیرد.همچنین سوکت در دو مرحله در جایگاه آن جا می خورد. برای بیرون کشیدن فیبر هم نباید از قسمت زرد رنگ فیبر آنرا کشید.
  • برخی ONT ها وایرلس ندارند و باید همراه با AP تهیه شوند.
متصل کردن فیبر
کابل فیبرنوری
شعاع خمش کابل فیبرنوری

بررسی Recevie Power: 

داخل کنسول ONT بخش  Status پارامتر receive power را بررسی کنید این عدد میبایست بزرگتر از  -27 dbm باشد.
یعنی اگر -26 یا -25 یا -24 یا -20 یا -13 به پایین بود یعنی نرمال است ولی اگر -30 یا -35 یا ... بود باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید و کارشناس حضوری اعزام شود . اگر این عدد کوچتر از این مقادیر است احتمالا در محل Connector ها آلودگی وجود دارد و باید آنها را جدا کرده و با پد الکلی تمییز کرد. در صورت استاندارد نبودن این پارامتر،می بایست برای شما کارشناس حضوری هماهنگ شود.

نکته : در بسیاری از مودم ها وقتی مشکل خارجی وجود داشته باشد این قسمت به -400dbm می رسد که نشان دهنده این است که به احتمال زیاد ارتباط با FAT دچار مشکل شده است و باید بررسی شود .

این گزینه یکی از مهم ترین موارد موبوط به عیب یابی اینترنت فیبرنوری می باشد که در ادامه به نحوه پیدا کردن Recevie power  در مودم های فیبرنوری می پردازیم .

در تنظیمات مودم Zyxel – PMG2005-T20B بعد از وارد شدن به صفحه تنظیمات قسمت status  را انتخاب کرده در پایین در قسمت optical mudual info جدولی برای شما وجود دارد که در آنجا مقادیر receving optical power برایتان قابل نمایش است . که باید روی -27dbm باشد . برای آشنایی بیشتر میتوانید به تصویر زیر نگاه کنید .

recive power in zyxel

برای بررسی recevie power در مودم Zyxel- PMG5617 فقط کافیست روی 3 خط بالا کلیک کنید تا منو برای شما باز شود . سپس روی سربرگ system monitor کلیک کرده و وارد قسمت Gpon staus شوید . در این قسمت میتوانید GPON serial number و power signal را مشاهده کنید. rx power signal  باید از -27dbm پایین تر باشد .  ( همانند تصویر زیر )

 

آموزش 0 تا 100 تنظیمات مودم فیبرنوری مدل Zyxel-pmg 5617 رو میتونید از این قسمت به طور کامل یاد بگیرید .

 

gpon status
system monitor

برای بررسی recevie power در مودم هایZyxel PMG5318-B20C میتوانید همانند موارد بالا روی status کلیک کنید و از سمت چپ منو   wan info و سپس قسمت gpon info را مشاهده کنید . در آن قسمت مقدار وارد شده باید کمتر از -27dbm باشد . ( همانند تصویر پایین )

Zyxel GPON PMG5318-B20C

چراغ Internet خاموش است .

در زمانی که چراغ اینترنت روی مودم شما خاموش می باشد یا اینکه مودم خود را ریست کرده اید و میخواهید تنظیمات مودم ont خود را بررسی کنید باید ابتدا موارد زیر را بررسی کنید .

بررسی receive power :

همانند توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد در گام اول باید این مقدار بررسی شود و در صورتی که مقدار آن کمتر از -27dbm بود نرمال است و در صورتی که بیشتر از آن بود یعنی -30dbm یا ... باید کارشناس حضوری اعزام شود .

در صورتیکه مشکلی در مقدار Power نبود یکبار دستگاه ONT را ریست کرده و مجدد تنظیمات را انجام دهید.

بررسی تنظیمات مودم ONT :

در صورتی که مودم شما ریست شده باشد و یا اینکه قسمت POWER را بررسی کردید ولی مشکلی مشاهده نکردید و عدد نرمال می باشد باید تنظیمات مودم فیبرنوری خود را بررسی کنید . بیشترین مودم قابل استفاده توسط مشترکین مودم ZYXEL PMG 5617 می باشد که تنظیمات آن را از 0 تا 100 میتوانید با کلیک روی این قسمت یاد بگیرید .

 

قطع و وصل شدن اینترنت فیبرنوری

 

قبل از اینکه به یکی دیگر از مباحث عیب یابی اینترنت فیبرنوری و قطعی و وصلی آن بپردازیم باید به این نکته دقت کنید که قطعی و وصلی به 2 طریق صورت می گیرد:

قطعی و وصلی مربوط به کابل و اتصالات

قطعی و وصلی وای فای ( قطعی وایرلسی )

در مورد اولین احتمال : زمانی که اینترنت فیبرنوری شما دچار قطعی و وصلی می شود همانند تکنولوژی ADSL باید کابل و اتصالات و در نهایت خود مودم بررسی شود ولی مهمترین و بیشترین علت قطعی و وصلی سرویس های فیبرنوری خود فیبر می باشد . در ادامه مواردی ذکر می شود که میتوانید بررسی کنید .

احتمال اول : در این مرحله همانند مواردی که در بالا ذکر شده است میتوانید اتصالات را بررسی کنید بدین صورت که بررسی کنید که آیا کابل سالم است ؟ بررسی کنید که کابل خم شدگی و تاخوردگی نداشته باشد! بررسی کنید که کانکتور های دو سر فیبر تمیز باشند . بررسی کنید که فیبر به پورت ONU یا پورت PON متصل شده باشد . در گام آخر باید وارد تنظیمات مودم شوید و قسمت receive power آن را بررسی کنید .در صورتی که عددی غیر طبیعی -400dbm بود باید با پشتیبانی فنی شرکت تماس گرفته شود و کارشناس اعزام شود . در صورتی که بین -24 تا -27dbm بود نرمال است و باید موارد دیگر بررسی شود . میتوانید مودم را ریست کرده و دوباره تنظیم کنید . و یا اینکه در نهایت باید منتظر کارشناس حضوری بمانید . 

 

احتمال دوم : بیشتر مواردی که بدین صورت اتفاق می افتد این گونه است که در حال استفاده هستید یکدفعه علامت وای فای روی گوشی شما قطع می شود و یا اینکه به شما پیغام می دهد که این شبکه به اینترنت دسترسی ندارد در این حالت اصطلاحا قطعی وایرلسی رخ می دهد . برای حل این نوع مشکل میتوانید گام های زیر را بررسی کنید:


1 ) محل قرارگیری مودم اصولا باید یک متر بالای سطح زمین باشد و اینکه به دور از تلفن بیسیم پاناسونیک یا دستگاه ماکروفر و... باشد که باعث تداخل فرکانسی نشود .

2 ) تغییر کانال های فرکانسی مودم : زمانی که به وای فای 2.4GHZ متصل هستید میتوانید فرکانس ها را روی 1 یا 6 یا 11 قرار دهید . زمانی که با وای فای با فرکانس 5GHZ متصل هستید میتوانید روی کانال های 36 یا 40 یا 42 قرار دهید که این خود باعث کاهش تداخل فرکانسی خواهد شد .به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس 5 GHZ نهایت منطقه ای که پوشش دهد 5 الی 7 متر خواهد بود و بیشتر از آن فقط توسط فرکانس 2.4 GHZ پوشش می دهد .

نکته : برای بررسی بهتر فرکانس در منظقه خود میتوانید برنامه WIFI ANALYZER را روی گوشی خود نصب کنید . این برنامه تمام فرکانس های منطقه شما را اسکن می کند و فرکانسی که در آن سرعت بالایی دریافت خواهید کرد را به شما می گوید که میتوانید بهترین حالت را انتخاب کنید .

3 ) تغییر wireless channel mode : در تنظیمات مودم این قسمت به صورت پیش فرض روی 802.11 b/g/n می باشد که برای تست میتوانید روی استاندارد 802.11 n نیز بررسی شود . فقط روی این استاندارد بررسی کنید استاندارد های دیگر پیشنهاد نمی شود .

این موارد را باید بررسی کنید که قطعی و وصلی حل شود در صورتی که 3 گام را انجام داده و مشکل حل نشد میتوانید در گام آخر مودم خود را ریست و مجدد کانفیگ کنید . در صورت عدم رفع مشکل برای اعزام کارشناس حضوری با شرکت خود در تماس باشید .

 

افت سرعت اینترنت فیبرنوری

برای حل مشکل افت سرعت در اینترنت های فیبرنوری و عدم طولانی شدن این مقاله یک مطلبی به صورت جدا و تخصصی به موضوع افت سرعت پرداخته ام که میتوانید روی لینک زیر کلیک کرده و مشکل را عیب یابی و برطرف کنید .

مشکل افت سرعت اینترنت فیبرنوری + حل مشکل

نتیجه گیری :

طبق این مواردی که در بالا ذکر شده است شما خیلی راحت مشکل اینترنت فیبرنوری خود را پیدا کنید و آن را عیب یابی کنید . تمامی این موارد را بنده خودم به عنوان کارشناس در بخش پشتیبانی فنی شاتل بررسی می کنیم و با بررسی کاربران نتیجه مثبتی گرفتیم . امیدوارم مشکل شما حل شده باشد . ممنون میشوم اگر در پایین سوالی یا موردی بود بفرمایید . قطعا بررسی خواهد شد و جواب خواهم داد .

به امید اینترنتی بدون قطعی و وصلی و پایدار 🌹

آموزش پشتیبانی فنی فیبرنوری

فیبرنوری یک رسانه انتقال داده است که از نور به عنوان وسیله ارسال اطلاعات استفاده می کند . فیبرنوری نسبت با اینترنت های ADSL دارای قابلیت سرعت بالاتر و انعطاف پذیری زیادی است . یادگیری تخصصی پشتیبانی فیبرنوری در زمینه مخابرات و اینترنت کاربرد زیادی دارد . اگر دنبال کسب مهارت و ارتقا شغلی هستید و میخواهید با مهارت های نصب و راه اندازی تجهیزات فیبرنوری در محل مشتریان و رفع عیب و تعمیر تجهیزات این تکنولوژی جدید آشنا شوید من دوره تخصصی آموزش سرویس های FTTH را پیشنهاد می کنم . این دوره به صورت 0 تا 100 طراحی شده و شما میتوانید با ثبت نام در این دوره و آموزش به مدت 1 ماه در بهترین موقعیت شغلی جذب و استخدام شوید .

سوالات متداول کاربران اینترنت فیبرنوری

سرعت اینترنت فیبرنوری چند است ؟

به صورت کلی سرعت اینترنت فیبرنوری در کمترین حالت روی 100 مگ و در بیشترین حالت روی 1000 مگ است .
اگر شما سرعتی بین این اعداد دریافت می کنید سرویس نرمال است و مشکلی ندارد . سرعت فیبر حتما نباید 1000 مگ را به شما بدهد .

چگونه میتوان مناطق تحت پوشش فیبرنوری را دانست ؟

برای بررسی اینکه منطقه شما از کدام اپراتور فیبرنوری را پشتیبانی می کند باید وارد وب سایت زیر شوید و با وارد کردن اطلاعات کدپستی خود به شما کمک می کند که اپراتور هایی که در منطقه شما فعال هستند را نمایش دهد .

آدرس سایت : IRANFTTX.IR

اینترنت فیبرنوری چه پینگی رو باید در گیم بهمون بده ؟

اینترنت فیبرنوری به دلیل سرعت بالایی که دارد و علاوه بر آن پایداری و کیفیت خوبی که دارد در ایران میانگین پینگ 10 تا 30 را می دهد . ولی اینترنت ADSL به دلیل سرعت پایین و ناپایداری و تاخیر بیشتر پینگ 30 تا 80 را باید دهد . اگر این پینگ را به شما نداد باید موارد و احتمالات که باعث افت سرعت فیبرنوری شما می شود را بررسی کنید . که میتوانید موارد را با کلیک روی اینجا مشاهده کنید .

آیا می شود مودم فیبرنوری را خودمان از بیرون خرید کنیم ؟

شرکت های ارائه دهنده اینترنت یک سری تجهیزاتی دارند که این تجهیزات فقط با یک سری از مودم ها کار می کند . لذا حتما پیشنهاد می شود از شرکت ها مودم خریداری شود . بعضی از وقت ها صورت می گیرد مشترک مودم دیگری خریداری کرده است . حال آن شرکت تجهیزات OLT خود را بروزرسانی می کند و مودم هایی که برند دیگری هستند در شبکه ریجستر نمی شود , لذا حتما بهتر هست از خود شرکت خریداری کنید .

اگر قصد خریداری مودم دیگری دارید حتما قبلش با پشتیبانی فنی شرکت مربوطه صحبت و مشورت بگیرید . در صورتی که گفتند مشکلی ندارد میتونید مودم خریداری کنید .

سریع ترین راهکار برای بررسی و حل مشکل فیبرنوری چیست ؟

یکی از بهترین و سریع ترین کار ها بررسی RECIEVIE POWER می باشد . که باید وارد تنظیمات مودم شوید و بررسی کنید که عدد آن حتما زیر -27DB باشد .

بهترین راهکار حل مشکل افت سرعت فیبرنوری چیست ؟

با توجه به اینکه مشکل افت سرعت فیبرنوری نیازمند بررسی های تخصصی و روال هایی است بنده مقاله ای در سایت برای شما نوشته ام که با کلیک برای روی این قسمت " حل مشکل سرعت فیبرنوری " خیلی راحت میتونید موارد را بررسی کنید و سرعت خودتون را تا حد زیادی بالا ببرید .

آیا این مطلب کاربردی بود ؟

لطفا نظر خود را با تعداد ستاره ها مشخص کنید .

میانگین رای 4.7 / 5. تعداد رای 6

شما تا الان نظری نداده اید . لطفا به این مطالب نظر دهید .

author-avatar

درباره si_noroozi

بنده سینا نوروزی مدیر سایت فست مودم هستم . بنده به مدت 2 سال سابقه کارشناسی پشتیبانی فنی شرکت شاتل دارم و علاقه به مباحث امنیت شبکه و چالش های شبکه دارم .امیدوارم این این مطالبی که به سختی برایتان گرد آوری شده است نهایت استفاده را ببرید .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

24 نظر در “علت کارنکردن اینترنت فیبرنوری + روش حل مشکل

  1. حمیدرضا گفت:

    بسیار مطالب آموزنده و خوبی بود . تشکر از شما

  2. حسن گفت:

    با سلام
    من هم شاتل دارم
    واقعا مطالب خیلی خوب هست دست شما درد نکنه مهندس عزیزم
    عید هم بر شما مبارک باد
    شاتل عالی هست
    با تشکر

    1. si_noroozi گفت:

      سلام و عرض ادب . وقت بخیر ?. تشکر از شما . انشاالله سال خویی داشته باشید .

      1. جمال گفت:

        سلام
        من مودم هوآوی گرفتم، اینترنت وصل نمیشه . خطایی که در مودم نشون میده
        registration status: unregistreted
        در خطاها هم یه جا هم pppoE dialup failed ضربدر قرمز خورده .
        لطفا راهنمایی کنید مشکل از چیه . مخابرات منطقه نتونستن مشکل رو رفع کنن .

        1. si_noroozi گفت:

          سلام و عرض ادب . وقت بخیر .
          این خطا ممکنه از چند تا مورد داخل تنظیمات مودم باشه .
          برای رفع این مشکل با خود شرکت مخابرات تماس بگیرید و سریال نامبر زیر مودم که نوشته GPON SERIAL NUMBER رو براشون بخونید تا وارد کنند . به احتمال زیاد این مودم داخل شبکه ریجستر نمیشه .
          برای کانفیگ مودم هم قسمت VLAN را حتما بررسی کنید ( برای بعضی از شرکت ها هستند که VLAN باید خالی باشد برای بعضی از شرکت های دیگر VLAN باید مقدار داشته باشد که این مقدار رو تنها خود اون شرکت میدونه )
          —————-
          البته یه احتمال هم ممکنه = ممکنه شما مودم هوآوی از بازار خریده باشید و از خود شرکت نخریده باشید . دستگاه های OLT شرکت ها بعضی از زمان ها با مودم هایی که هم برند اون هستند سازگارند البته این مورد هم به مشترکین اطلاع داده میشه . اگر اینگونه باشد مودم شما داخل شبکه ریجستر نمیشه که بازم باید با خود مخابرات بررسی شود .
          بازم اگر موردی بود خوشحال میشوم جواب بدم ?

          1. جمال گفت:

            ممنون و سپاسگزارم
            من مودم استوک از بازار خریدم .احتمالا برای همین وصل نیمشه

          2. si_noroozi گفت:

            خواهش می کنم . احتمالش خیلی زیاد هست . بازم با خود مخابرات منطقه تون به صورت حصوری صحبت کنید . بهشون بگید GPON SERIAL NUMBER رو که پشت مودم خودتون زده رو در سامانه شون ثبت کنند . شاید این مشکل را به صورت کلی حل کند ولی بعضی از زمان ها نمیشه و چون سازگار نیست تحت ساپورت نخواهد بود .

  3. آزاده کلاغچی گفت:

    سلام و عرض ادب
    مودم هوایی 8145×6 را از بازار خریداری کرده و از طرف مخابرات رجیستر و کانفیگ شده چراغ Pon آن هم سبز ثابت است اما همچنان اینترنتم وصل نیست و در تنظیمات وای فای نوشته the device can’t provide the internet
    مسئول مخابرات میگه احتمالأ مودم فیک است
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. si_noroozi گفت:

      سلام وقت بخیر . در زمانی که چراغ PON شما سبز و ثابت است چراغ LOS نیز باید روشن باشد . اگر ریجستر شده باشه باید بتونه بدون مشکل اینترنت ارائه بده مگر اینکه مشکل از تنظیمات مودم باشه . مودمتون هم مودم خوبی هست .
      اگر به وای فای متصل می شوید و با ارور NO INTERNET و یا ارور the device can’t provide the internet مواجه می شوید میتونید یک سری از موارد زیر را بررسی کنید .
      ————————————————
      – بررسی روی فرکانس 2.4 و یا 5 گیگاهرتز
      – بررسی به صورت کابل شبکه ( متصل کردن سیستم با کابل به مودم )
      – ست کردن DNS در گوشی و یا سیستم
      – بررسی فعال بودن NAT و یا DEFAULT ROUTE در تنظیمات مودم
      – بررسی روی سیستم : گرفتن پینگ مودم / مخابرات / گوگل
      – اگر هم نشد که میتونید یک بار مودم ریست کنید و مجدد کانفیگ کنید .

      امیدوارم با بررسی این موارد مشکل حل شود . باز هم اگر موردی بود بفرمایید تا بررسی کنیم ?

      1. آزاده کلاغچی گفت:

        سلام
        ممکنه حق با پیمانکار مخابرات باشد که چون مودم را از خودش نگرفتم خود مودم مشکل داره؟
        چراغ Pon سبز و چراغ Los خاموشه ؟
        در قسمت تنظیمات مودم مربوط به کانفیگ سریال نامبر وارد شده و مودم رجیستر شده است.

  4. پیام گفت:

    سلام
    تکنسین مخابرات اومده و متاسفانه با دست کثیف کانکتور وصل میکرد..از پریز گرفته تا پورت سبز مودم..اصلا توجهی به رنگ نداره و آبی تو سبز زده..و بهش گفتم این کار ایراد داره و افت سیگنال دارم اما توجهی نکرد و گفت هیچ مشکلی نیست..چون سر کوچه در باکس فت..اسپلیتر نیاز هست..هنوز فیبر نوری من وصل نشده که کیفیت سیگنال بسنجم اما احتمالا در دو جا که دیدم و پچ کورد اشتباه زده..این احتمال وجود داره که ده تا بیست درصد ار سرعت نت کم بشه یا حتی قطعی داشته باشم؟ داشتم فکر میکردم بعد اینکه نت وصل شد..یه متخصص آزاد بیارم که برام درستش کنه چون مخابرات اصفهان..حداقل منطقه من چون سرشون شلوغ..اصلا اصولی کار نمی کنند ..ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. si_noroozi گفت:

      سلام و عرض ادب وقت بخیر .
      + من پیشنهاد می کنم سرویس نصب بشه و در صورتی که افت سیگنال داشتید میتونید از خود کارشناس مخابرات مقدار rx power signal و tx power signal رو بپرسید . این مقادیر نباید بالاتر از -27 db باشد . اگر بالاتر باشد یعنی افت سرعت خواهید داشت یعنی نباید -28 یا -29 یا -30 به بالا باشد . میانگین روی -27db باشد .

      + اگر شعاع خمش فیبر رعایت بشه و مورد بالا که خدممتون عرض کردم درست باشه نباید افت سرعت داشته باشید . در مورد فیبر هم دست باید تمیز باشد چون گرد و عبار روی سیگنال تاثیر دارد . البته اگر افت سیگنال داشتید خودتون میتونید فیبر رو از کانکتور خارج و با دقت زیاد فیبر رو با پد الکلی تمیز کنید تا مشکل رفع شود .

      1. پیام گفت:

        بسیار سپاسگزارم از شما..خیلی سریع و جامع منو راهنمایی کردین .. بله فرمایش شما درست..من صبر میکنم که سرویس وصل بشه..اگه مشکلی بود..به خودش میگم بیاد که اتصالات درست کنه..یکی از مواردی که دیدم اینه که پریز oto/atn همون جا تو حیاط کنار کنتور برق برام وصل کرده ..و سیم خروجی اون مستقیم اومده به منزل و ..بدون پریز دیگه ای..مستقیم با کانکتور upc وصل کرده به پورت سبز مودم من… در صورتی که باید پریز oto در منزل بزنه و یه پچ کورد تبدیل upc/apc تو جعبه مودم من هست که باید اینو اصولی وصل میکرد..که نکرده..اما بله من صبر میکنم پارامتر قدرت سیگنال روی مودم چک میکنم ..اگه اوکی نبود بهش میگم بیاد درست کنه .. با تشکر از راهنمایی شما و آرزوی سلامتی

  5. محمد گفت:

    سلام روز بخیر
    برای من فیبرنوری وصل شد ولی بعد گذشت یکر وز کلا قطع شد و چراخ LOS به رنگ قرمز و چشمک است .
    یک مشکل دیگه ای هم که دارم اینه که وقتی مودم فایبرهوم رو به کامپیوتر وصل میکنم چه به صورت LAN و چه به صورت WIFI وارد صفحه تنظیمات مودم نمیشه 192.168.1.1 در صورتی که قبل از بوجود آمدن مشکل قطعی خیلی راحت وارد میشدم

    1. si_noroozi گفت:

      سلام وقت بخیر .
      زمانی که چراغ LOS چشمک زن باشد نیاز هست حتما وارد تنظیمات شد و قسمت receive power و قسمت rx power signal را بررسی کرد که به چه صورتی هست . مقدار آن باید کمتر از -27db باشد . اگر بیشتر بود نیاز هست کارشناس حضوری اعزام شود و یا در بعضی از موارد با بررسی سریال نامبر پشت مودم و اعلام به کارشناس پشتیبانی فنی و ثبت مجدد در سیستم باعث اتصال مجدد شما خواهد شد .
      —————-
      برای ورود به تنظیمات مودم حتما حتما زیر مودم را مشاهده کرده و آیپی که زیر مودم نوشته است را بررسی کنید . این به نوع مودم شما وابسته است . اگر آیپی را بزنید باید وارد تنظیمات مودم شود .
      میتونید آیپی زیر را بررسی کنید : 192.168.1.254 یا 192.168.254.1 یا 192.168.1.1
      این ها نمونه ای از آیپی های پر کاربرد می باشد .

      1. محمد گفت:

        سلام دوباره
        آی پی زیر مودم 192.168.1.1 یعنی قبل از اینکه این اتفاق قطع شدن بیوفته راحت وارد تنظیمات می شدم مشکلی نبود ولی از وقتی که LOS قرمز چشمک زن شده کلا وارد صفحه تنظیمات نمیشه انگار که اصلا مودم وصل نیست .

      2. محمد گفت:

        یک مسئله دیگه اینکه مودم اصلا با دکمه ریست ، ریست نمیشه هر کاری می کنم نمیشه
        5 ثانیه 10 ثانیه و بیشتر هم نگه داشتم ولی ریست نمیشه
        جوری دیگه نمیشه مودم رو ریست کرد مثلا درگاه USB داره مثلا از اون طریق نمیشه ؟

  6. سعید گفت:

    وقت بخیر من مودم فیبر نوری زایکسل دارم rx power 24 ولی tx power -400 زده و نتم چند ساعتع قطعه
    مودم رو ریست فکتوری کردم و دوباره تنظیمات فیبر نوری او انجام دادم ولی درست نشد و اون tx power پایین نیومد
    مشکل از کجاست و tx چیه

    1. si_noroozi گفت:

      سلام وقت بخیر . rx خوبی دریافت میشه . tx power یعنی قدر ارسال سیگنال که اگر اون هم -400db باشه یعنی سیگنال وارد می شود ولی سیگنال خارج نمی شود و تنها راه حل این کار اعزام کارشناس حضوری برای بررسی بیشتر می باشد .

  7. محدثه گفت:

    بسیار کامل و جامع توضیح دادین ممنون

    1. si_noroozi گفت:

      تشکر از لطف و محبت شما . ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *